Life isn´t measured by the numbers of breaths we take, but by the moments that take our breath away.







onsdag 9. mai 2012

Når mamma-hjertet skriker "NEI"

Hvor mange av dere lytter til "mamma-hjertet"? Den delen av deg som egentlig vet hva som er riktig for deg å dine barn!?

For meg er det blitt veldig viktig, selv om det betyr at jeg ikke er som "alle" andre. Selv om det betyr at noen snakker om mine avgjørelser bak min rygg, kritiserer min måte å gjøre ting på og kommer med spydige bemerkninger til mine valg.
Jeg har blitt kalt ur-kvinne, hippi, sær, spesiell, tåplig og mange andre ting. Men jeg er stolt over valgene jeg tar som mamma.
Her i huset samsover vi når vi har lyst, vesla på 8 månder sover fortsatt på rom hos meg og gubben, jeg ammer enda å kommer til å fortsette med det så lenge vi selv syntes det er greit, jeg prøver å være flink å bruke tøy på stumpen til bleie-babyen, bære tett inntil, skrike-kur er skikkelig fyfy og tilknytningsomsorg settes svært høyt.

Jeg husker godt hvor lett jeg lot meg påvirke av hva andre sa og gjorde da Benjamin var liten, alle tingene jeg prøvde som føltes helt feil.
Jeg ga grøt tidlig, selv om jeg syntes det var for tidlig, fordi noen sa han ville sove natten gjennom. Jeg la han på eget rom før jeg selv var klar fordi andre mente det var på tide. Jeg prøvde skrikekur fordi noen sa at det var eneste løsningen for ikke å skjemme han bort og ødelegge for meg selv. Nå skal det sies at den skrikekuren foregikk i ca 20 min 1 kveld før jeg sa stopp å at det var helt feil samme hva andre sa.

Jeg er gla for at jeg denne gangen tør å stå for mine egne valg, å at jeg lytter til mitt mamma-hjertet, fordi jeg faktisk vet best hva som er riktig for meg å mine barn.

Lar du deg påvirke av andre?
Lar du andre bestemme?
Gjør du ting selv om det føles galt?

Hvem lytter du til?

Ha en flott kveld.
Snakkes <3

2 kommentarer:

  1. Da er vi to! Her har ungene vært på vårt rom til vi følte det var på tide å flytte dem ut (og gjerne litt til), vi bruker tøybleier selv om ingen andre skjønner at vi gidder, vi bærer, vi bruker ikke skrikekur, og jeg kunne fortsatt en stund til. Jeg liker at vi faktisk har et mammahjerte jeg, selv om det også gjør ting vanskelig innimellom. Men hvor godt er det ikke å ha en stemme inni seg som forteller hva som er riktig for oss og våre barn?
    Ha en fin dag :)

    SvarSlett
  2. Ja det er veldig godt, å syntes det er grunn til å være stolt når man er sterk å står imot press fra andre.
    Ha en flott kveld :)

    SvarSlett